Resimli Anlatım Özgürlüğü.


resim+yaparken+daglarin+arasindan+nehir+akitan+cocukYaşamımda farkındalığa vardığım her zamanımda,  çocukluğun evrelerine ilgi duymuş ve araştırmışımdır. Geçenlerde Prof. Dr. Ali Boğa’nın okul öncesi dönemde çocukların sözle ifade edemediklerini resimle ifade ettiklerini belirten bir makalesini gördüm.

Çocukların yaptıkları resimlerden, ruh dünyalarıyla ilgili emarelere ulaşılabileceğini söyleyen Boğa, durumu şöyle anlatıyor:

Okul öncesi dönem çocuğun ilk sembol ve şematik anlatım basamaklarında bulunduğu bir dönemdir. Çocuğun çevresindeki varlıklar, resimlerinin konusudur. Bu yaştaki çocukta hacim ve mekan kavramı olmadığı için resmi yüzeye serpiştirilmiş semboller ve şemalar halinde yapar renk konusunda bilinçli değildir. Duygu ve sezgilerine göre boyarlar.

Çocuklar resimlerinde isteklerini, öfkelerini, kaygılarını, nefretlerini, sevgilerini, sevinçlerini renk ve şekiller yardımıyla yansıtırlar. Mor, kahve rengi, siyah, gri, mavi tonları çocuğun melankolik ruh halini; kırmızı, yeşil, sarı, turuncu gibi canlı renklerin ağırlıklı olarak kullanması ise çocuğun mutlu ve huzurlu bir çocukluk geçirdiğini gösterebilir.”

Prof. Dr. Boğa, çocukların resimlerinde sevmedikleri kişileri küçük veya canavar gibi, sevdikleri kişileri ise büyük ve güzel çizebileceklerini de vurguladı.

Resim yapmanın çocukların yaratıcılığını geliştirdiğini vurgulayan Boğa, okul öncesi dönemde çocukların içini doldurmaları için verilen hazır resimlerin ise çocukların yaratıcılıklarına zarar verdiğini söyledi.

Boyayı  taşıran çocuğun kendisini başarısız hissederek resim yapmaktan soğuyacağını, “bana bir kedi çizer misin”, “bana bir araba çizer misin “ diyerek büyüklerinden yardım isteyeceğini anlatan Boğa, “Çocuktan yetişkin gözüyle ve mantığı ile resim yapması istenmemelidir. Çocuğu kısıtlayıp bir kalıp içine sokmak çocukta yaratıcılığın gelişmesini engeller” diyor.

Yeğenime okuldan verilen resim ödevlerinde, çocukların yeteneklerinin çok üstünde konu ve figürler çizmelerini isterken, bu resimleri büyüklerinden yardım almadan yapamayacaklarının da bilincinde olmaları, çocukta –nasılsa bunu annem yada ablam yapar- düşüncesinin oluşması onu ilgisizliğe ve yetenek kaygısına itmektedir. Şahsen ben bu durumdan hiç memnun değilim.

Prof. Dr. Boğa, çocuğun yaratıcılığının gelişmesi için görüş ufkunun genişletilmesi gerektiğini bunun için sanat eğitmeninin çocuğa seçenekler sunması, uygun malzemeyi, uygun zamanda çocuğa vermek gerektiğini de ifade ediyor.

çocuk resim yaparken

Hakkında Ayşegül Karayel
Yaşamla ilgili bilgi ve deneyimlerime bu sahada devam etmekteyim. Beni takip etmeye devam ediniz , çünkü ben sizi daima takip ediyor olacağım..

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Log Out / Değiştir )

Connecting to %s

%d blogcu bunu beğendi: